Jógyakorlataink

Vezetőképző

A program célja, hogy a résztvevők ne csak felismerjék, de tudatosan fejlesszék is vezetői készségeiket. A vezetés olyan út, amelyen a személyes és szakmai fejlődés egyaránt fontos; a program során az egyes vezetők rálátást nyerhetnek saját vezetési stílusukra, új megközelítéseket és technikákat ismerhetnek meg, és lehetőségek kapnak a gyakorlati tapasztalatok szerzésére.

Vezetőfejlesztési program: Tudatos és örömteli vezetésért

Negyedik éve, a 2021/22-es tanév kezdete óta az Egyházmegyei Katolikus Iskolák Főhatósága fenntartásában lévő köznevelési intézmények vezetői számára vezetőképzési program működik, amely támogatást nyújt a vezetők számára abban, hogy tudatosan és örömmel élhessék meg vezetői szerepüket.

A program célja, hogy a résztvevők ne csak felismerjék, de tudatosan fejlesszék is vezetői készségeiket. A vezetés olyan út, amelyen a személyes és szakmai fejlődés egyaránt fontos; a program során az egyes vezetők rálátást nyerhetnek saját vezetési stílusukra, új megközelítéseket és technikákat ismerhetnek meg, és lehetőségek kapnak a gyakorlati tapasztalatok szerzésére.

Ez a komplex képzés segíti a résztvevőket abban, hogy saját kompetenciáikat és működési hatékonyságukat tudatosan fejlesszék, ezzel nem csupán saját munkájukat, de az általuk vezetett intézmények és szervezeti egységek eredményességét is támogatja. A program során különféle helyzeteken keresztül próbálhatják ki magukat, így szimulációkon, esettanulmányokon és csoportos munkán keresztül gyakorlati tudásra is szert tehetnek.

 

A vezetőképzési program elemei:

A programban résztvevő vezetők számára az első évben három intenzív, kétnapos tréning biztosít mélyreható tudást és gyakorlati tapasztalatot. Az alábbi témakörökön keresztül támogatjuk a résztvevőket abban, hogy megismerjék és tudatosan alkalmazzák vezetői készségeiket:

  1. A vezető hét tekintélyforrása – Jézus életén keresztül
    Ebben a modulban a résztvevő Jézus életének és vezetői példájának megismerésen keresztül fedezik fel a vezetői tekintély és hitelesség alapjait. A tréner segít megérteni a hit, hitelesség és szolgálatkészség fontosságát a vezetői szerepben, a vezetők saját stílusukat is átgondolhatják egy új, inspiráló nézőpontból.
  2. Kiváló vezető – Vezetői modellek megismerése és gyakorlati alkalmazása
    Ebben a szakaszban a különböző vezetői modellekkel ismerkednek meg a résztvevők, amelyet élményszerűen a gyakorlatban is kipróbálhatnak. Különféle stílusok, döntési modellek kerülnek előtérbe, vezetve őket abban, hogy rugalmasságot és eredményességet vigyenek mindennapi munkájukba.
  3. Reziliencia – Lelki rugalmasság fejlesztése
    A vezetői munka egyik kulcseleme a lelki rugalmasság, azaz a reziliencia. Ez a tréning a stresszkezelés, a megújulás képessége és a pozitív gondolkodás fejlesztésére fókuszál. A résztvevők megtanulják, hogyan őrizhetik meg lelki erejüket és hogyan építsenek magukban erőforrásokat, hogy könnyebben birkózzanak meg a kihívásokkal és válsághelyzetekkel.

A második évtől a program keretein belül egynapos tréningek a konkrét vezetői készségek és gyakorlati tudás fejlesztését célozzák meg, például a következő témákban:

  • Közösségépítés : Ennek a modulnak a célja, hogy a vezetők megtanulják, hogyan alakíthatják ki összetartó, elkötelezett csapatot, ahol a tagok értékelik és támogatják egymást.
  • Időgazdálkodás : Olyan módszerek és technikák befolyásolják az előtérbe, hogy a vezetők a gazdálkodó idejükkel, optimalizálva napi feladataikat és stratégiai céljaikat.
  • Teljesítményértékelés : Ez a rész a visszajelzések, az elismerés és a fejlesztési célok meghatározásának módszereivel ismerteti meg a vezetőket, segítve őket abban, hogy hatékonyan támogassák kollégáik szakmai fejlődését.
  • Megoldásfókuszú technikák: : Technikai eszközöket és gyakorlati tanácsokat nyújt a hatékony konfliktuskezeléshez, amely elengedhetetlen a harmonikus munkakörnyezet megteremtéséhez és fenntartásához.

 

A program része hogy a vezetők betekinthetnek a coaching szemléletű vezetés alapjaiba, amely a támogató, irányadó vezetői stílus kialakítását célozza. A vezetők megtanulják, hogyan támogathatják munkatársaikat a fejlődésükben és az önálló problémamegoldásban.

Ezen felül lehetőség kapnak arra is, hogy coach szakemberek támogatását kérjék, így személyre szabott tanácsokat és támogatást kapva építhetik vezetői képességeiket.

Pozitív visszajelzések és építő közösségi élmények

A vezetőképzési program népszerűségét és hatékonyságát mi sem bizonyítja jobban, mint a résztvevők pozitív visszajelzései. A program során sok vezető kiemelte, milyen értéket jelent a közös tevékenységek és a nyitott kommunikáció megélése. A tréningek során lehetőség nyílik arra, hogy a vezetők megosszák egymással a mindennapi kihívásokat, és felismerjék, hogy hasonló nehézségekkel néznek szembe – ez az élmény rendkívül fontos és támogató közösségi közeget teremt.

A program keretében kialakult kapcsolatok és a közösségépítés ugyancsak jelentős értéket képviselnek. A résztvevők számára fontos, hogy a programban épült kapcsolatok hosszú távon is segítik és inspirálják őket vezetői szerepükben. Sok vezető említi, hogy a hasonló szemléletű és elkötelezett munkatársak jelenléte különösen ösztönző, mivel új fejlődési irányokra nyitja fel a szemüket és friss ötletekkel gazdagítja mindennapi munkájukat.

A program gyakorlatorientáltsága is visszatérő pozitívum: a résztvevők értékelik, hogy az itt elsajátított ismereteket azonnal alkalmazzák saját munkahelyükön. Konkrét szituációkra kínál megoldási lehetőségeket, esettanulmányokat és szimulációkat gyakorolnak, az elméleti alapokon túl a gyakorlati vezetői készségeket is fejlesztik. Ezáltal a program nemcsak a készségek fejlesztésére, hanem a mindennapi problémamegoldásra is közvetlen hatást gyakorol, így a vezetők még magabiztosabban és tudatosabban végezhetik munkájukat.

Támogatás a teljesítményértékelés területén

Az idei évben a teljesítményértékelés az egyik legfontosabb téma a pedagógusok körében, és programunkban kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy a vezetők számára segítséget nyújtsunk ezen a kulcsfontosságú területen is. A teljesítményértékelés nem csupán a munkatársak fejlődését segíti elő, hanem erősíti az intézményen belüli bizalmat és elkötelezettséget, biztosítva a hosszú távú sikeres működést.

A program részeként a vezetők konkrét eszközöket és módszereket sajátíthatnak el, melyekkel objektíven és támogató módon fogják tudni értékelni kollégáik teljesítményét. A tréningek gyakorlatorientált megközelítése lehetőségek ad arra, hogy a résztvevők valós szituációkon keresztül sajátítsák el a hatékony visszajelzési technikát, az eredmények mérése és az egyéni fejlesztési célok meghatározása szempontjából releváns módszereket.

Ez a képzés különösen fontos, hiszen a pedagógusok teljesítményértékelése napjainkban sok figyelmet kap, és a programunk az ezzel kapcsolatos kihívások kezelésére is gyakorlati megoldásokat kínál. A résztvevők így magabiztosabban állhatnak hozzá a teljesítményértékeléshez, támogatva mind saját vezetői fejlődésüket, mind pedig kollégáik szakmai előrehaladását.

Folyamatos bővülés és megújuló képzési programok

A vezetőfejlesztési programunk jelenleg közel 100 főt támogat, akik különböző szintű vezetői szerepet töltenek be. A programhoz minden évben új tagok csatlakoznak, míg a korábbi csatlakozott résztvevők folytathatják az ismereteik, kompetenciáik bővítését, így egy sokszínű és tapasztalatokban gazdag közösség jött létre.

Arra törekszünk, hogy a program a vezetői szerepkörrel járó új kihívásokra is választ adjon, és friss, aktuális képzési tematikával segítsük a résztvevők fejlődését. Az évről évre megújuló képzési modulokkal célunk, hogy a vezetők a legmodernebb eszközökkel és ismeretekkel gazdagodjanak, alkalmazkodva az oktatási szférához illeszkedő vezetői munkakör állandóan változó igényeihez.

Ez a rugalmasság és megújulási képesség az egyik oka annak, hogy programunk hosszú távon is értéket képvisel, és vonzó lehet a vezetők számára. A folyamatosan bővülő közösség lehetőséget ad arra, hogy minden résztvevő az aktuális kihívásokkal kapcsolatban új nézőpontokat és tapasztalatokat szerezzen, támogatva ezzel mind önmaga, mind pedig az általa vezetett közösség fejlődését.

A program megálmodója és házigazdája

A vezetőfejlesztési program megálmodója és házigazdája az EKIF HR vezetője, Csörge Annamária , aki elkötelezett munkával és töretlen lelkesedéssel vezeti a programot. Számára szívügy a vezetők támogatása és fejlesztése, és személyes elhivatottsága révén a program minden eleme egyedivé és inspirálóvá válik.

Szervezőként és trénerként is aktívan részt vesz a program szervezésében és alakításában, figyelemmel kíséri a résztvevők igényeit és az oktatási szektor kihívásait, hogy a képzés valóban releváns és hasznos tudást nyújtson.