Jógyakorlataink
KETT pedagógia
Az 1970-es évek eleji Németországban felvetődött a kérdés, hogyan tudnák az óvodás korú gyerekeket korszerűen megismertetni a vallási tartalmakkal, és ezeket a tartalmakat miként tudnák közvetíteni feléjük.
Ekkor három elképzelés is született, melynek egyike Franz Kett német valláspedagógus nevéhez fűződik. Hazánkban a 90-es évek óta alkalmazzák a módszert, mely az utóbbi években indult nagy térhódításnak, főleg a hitoktatók körében.
A Katolikus Pedagógiai Intézet módszertani képzései útján azonban már nem csak a hitoktatók, hanem több óvodapedagógus és tanító is betekintést nyerhet évről évre ebbe a módszerbe, és egyre gyakoribb, hogy óvodáinkban, iskoláinkban is padlóképes foglalkozásokkal dolgozzák fel a pedagógusok a lelki tartalmakat, vagy a módszer elemeit alkalmazzák más tanulási tevékenység során is.
A Kettnek az a titka, hogy úgy tud nagyon komoly, tudományos neveléselméleti és pedagógiai elméletet átadni, hogy azokat tevékenyéggé fordítja és középpontjába a gyereket állítja, azaz elkezd dolgozni az emberrel. Alapja a cselekvő, aktív, együttműködésen alapuló tevékenység.
A Kett-módszertanhoz szorosan hozzátartozik a megélt foglalkozás. A Kett-féle pedagógia hisz abban, hogy az ember azt tudja igazán átadni, és azt tudja a gyerekeknek közvetíteni, amit saját maga is megélt. Így nem véletlen, hogy először azt kell megérintse a módszer aki dolgozik vele, és aki majd épp a saját érintettsége, a saját szíven ütöttsége okán hitelesen tudja a gyermekeknek átadni.
A Kett-szemlélet lényege: hogy helyed van, fontos vagy, szükség van rád, és kell, hogy az életednek középpontja legyen, kell, hogy a közösségben találjunk egy olyan pontot, amire mindannyian jó szívvel nézünk rá, és így már elértük a célt, mert valami megérintette a szívünket.
Alapszemélélete: „Én, másokkal közösségben, egy középpont körül tanulok az életről.”
Gyűjtött adat:
A fenntartásunk alatt álló 20 óvodából 10 intézményben alkalmazzák a KETT módszert.
50 óvodapedagógus vett már részt KETT képzésen az összes EKIF által fenntartott óvodát tekintve.
A 10 óvodából (ahol dolgoznak a KETT-tel) összesen 34 óvodapedagógus alkalmazza a módszert munkája során.