Hírek

Ők kapták a Katolikus Innovációs Díjakat

A Lumen Educationis – Katolikus Oktatási Innovációs Konferencián adtuk át első alkalommal a Katolikus Innovációs Díjakat, amelyet négy kategóriában hirdettünk meg. Továbbá a szakmai zsűri egy életműdíjat is odaítélt a pályázóknak.

A váci Egyházmegyei Katolikus Iskolák Főhatósága, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola és az EdTech Magyarország 2025 tavaszán országos szintű oktatási innovációs pályázatot hirdetett katolikus pedagógusok és intézmények számára – három egyéni – pedagógiai, nevelési és technológiai – innovációs kategóriában, valamint egy intézményi innovációs kategóriában. A pályázat nyertesei számára a szervezők megalapították a Katolikus Innovációs Díjat. A felhívásra összesen 62 darab – 39 egyéni és 23 intézményi – pályázat érkezett, amelyeket magas szakmai színvonalú, rangos zsűri bizottság értékelt. A díjakat a konferencia keretén belül adtuk át.

PEDAGÓGIAI innováció kategória: Székely András (Pannonhalmi Főapátság Máriaremete-Hidegkúti Ökumenikus Általános Iskolája) – A történelem tantárgy módszertani megújítása című innováció

A történelem tantárgy pedagógiai megújítása példaértékű válasz volt a tanulók és a tantervi keretek változásaira. Az órák újratervezése, a készségfejlesztés középpontba állítása, valamint a saját készítésű jegyzetek és óratervek révén valódi tanulói bevonást és motivációt sikerült elérnie a díjazottnak. Az elmúlt öt év során létrehozott tudásanyag rugalmasan alkalmazkodik az osztályok és pedagógusok igényeihez, biztosítva ezzel a fenntarthatóságot és az adaptálhatóságot más iskolák számára is. Az innováció hatása mérhető: tanulói teljesítmények kiemelkedőek, a történelem tantárgy népszerűsége nőtt, az órák élvezetesebbé és érthetőbbé váltak. Ez a kezdeményezés nemcsak helyi, hanem országos szinten is példát mutat az elkötelezett, szakmai alapokon nyugvó iskolai megújulásra.

TECHNOLÓGIAI innováció kategória: Boronkay Andrea Tímea (Zagyvaszántói Római Katolikus Általános Iskola) – Lego a matematika oktatásban című innováció

A „Játékos matematika” program példaértékű kezdeményezésként mutatja meg, hogyan válhat a matematika élményszerű, szerethető tantárggyá már az alsó tagozatban is. A LEGO Education készletek kreatív alkalmazásával a gyerekek játékosan, mégis célzottan sajátítják el a problémamegoldás, logikai gondolkodás és együttműködés alapjait. Az eszközök és a módszertan nemcsak a tanulói kompetenciákat fejlesztik, hanem fenntartható és adaptálható modellt kínálnak más iskolák számára is. A program mögötti közösségi összefogás – szülők, pedagógusok és helyi támogatók együttműködése – tovább erősíti az innováció értékét. Ez a komplex megközelítés méltán szolgálhat mintaként a modern, gyermekközpontú oktatásban.

NEVELÉSI innováció kategória: Mocskonyiné Nagy Emese (Ferences Gimnázium) – Irodalomterápiával a tehetségtámogatásért és a személyiségfejlesztésért című innováció

Ez az egyedülálló irodalomterápiás kezdeményezés példaértékű módon kapcsolja össze a tehetséggondozást, a személyiségfejlesztést és a lelki elmélyülést a középiskolai nevelésben. A program érzékenyen reagál arra a kihívásra, hogy sok tehetséges diák rejtve marad – és lehetőséget ad számukra arra, hogy önismereti munkán keresztül megtalálják saját útjukat. A kreatív, reflektív gyakorlatokkal gazdagított foglalkozások mély közösségi élményeket és egyéni felismeréseket hoznak, miközben a versek új fénytörésben jelennek meg a hit és az önazonosság keresésének eszközeiként. A szülőket, tanárokat és diákokat egyaránt megszólító program nemcsak a pedagógiai gyakorlatot újítja meg, hanem hidat épít a szöveg, az emberi lélek és a transzcendens között is.

INTÉZMÉNYI innováció kategória: Máltai Óvoda és Általános Iskola (Tarnabod) – Integrált készségfejlesztés című innováció

A tarnabodi általános iskola példát mutat abban, hogyan lehet egy súlyosan hátrányos helyzetű közösségben hosszútávú, fenntartható és rendszerszintű pedagógiai megújulást létrehozni. Az elmúlt öt év során tudatosan épített, egymásra épülő innovációk révén egy olyan oktatási modellt hoztak létre, amely egyszerre fejleszti a tanulók szociális készségeit, alapkompetenciáit és önismeretét, miközben valódi tapasztalatokkal gazdagítja őket. A készségfejlesztő napok, a helyi értékekre építő gyakorlati foglalkozások, az élőzenés és kutyaterápiás órák mind-mind azt a célt szolgálják, hogy a gyerekek élményszerűen, motiváltan és esélyt kapva fejlődjenek. A program nemcsak a tanulmányi mutatók javulását, hanem a közösség egészének megerősödését is eredményezte – valódi reményt adva egy jobb jövőre.

KÜLÖNDÍJ (Életműdíj): Palotainé Simon Ilona és Szepesházyné Kurimay Ágnes (József Attila Katolikus Nyelvoktató Német Nemzetiségi Általános Iskola) – Rózsabogár Lovagrend

A nevelési innováció kategóriában a szervezők egy különdíjat, egyfajta életműdíjat is átadtak, amellyel sok évtized nevelési munkáját szerették volna meghálálni. A pályázatokat elbíráló zsűribizottság öt tagja közül hárman is a legmagasabb pontszámot adták egy olyan innovációnak, amely mögött több mint húsz évnyi szervezőmunka áll és rengeteg diáknak formálta az életét. A figyelem- és fegyelemfejlesztő innovációval a tanulók interaktív módon, a tanmenetbe beépítve többek között udvariasságot, türelmet, kitartást és a mai világból sajnos egyre inkább kiveszőben lévő lovagiasságot tanulhattak. A pályázatot benyújtó két innovatív pedagógus közül idén már mindketten nyugdíjba vonulnak, ezért is szerettük volna ezt a hosszú munkásságot elismerni és a Rózsabogár Lovagrend nevű programjukat különdíjjal jutalmazni.

Gratulálunk minden pályázónak és díjazottnak!